Redakcia Geografického časopisu v spolupráci s pozvanými editormi a odborníkmi na priestorovú dostupnosť a sociálnu spravodlivosť Vás pozývajú k publikovaniu originálneho výskumu v novom, tematickom čísle Geografického časopisu s titulom: „VZDELÁVANIE A ŠKOLSTVO V SPOLOČNOSTI: PRIESTOROVÁ DOSTUPNOSŤ A SOCIÁLNA SPRAVODLIVOSŤ“.
Vzdelávanie v širšom zmysle a školstvo ako sieť školských zariadení v užšom zmysle rozhodujúcim spôsobom ovplyvňujú vývoj každej spoločnosti. Mnohé vlády a tvorcovia politík vo svojich programových vyhláseniach deklarujú školstvo ako jednu zo svojich priorít, napriek tomu môžeme v spoločnosti identifikovať súbor parciálnych problémov súvisiacich so vzdelávaním. Aj preto sa toto špeciálne číslo zameriava na rôzne (predovšetkým priestorové, sociálne a ekonomické) aspekty aktuálnych problémov v oblasti vzdelávania, ako aj na ich vzťah k spoločenskému a regionálnemu rozvoju. Cieľom je otvoriť diskusiu o výzvach a príležitostiach, ktoré súvisia so vzdelávacím systémom, a to v regionálnom aj lokálnom kontexte a návrh riešení pre potreby lokálnych autorít a tvorcov politík.
V tomto špeciálnom čísle sú vítané pôvodné výskumné štúdie s novými príspevkami k analýze vzdelávania a školstva, ako aj kritické (komparatívne) štúdie so širším (teoreticko-metodologickým) ukotvením. Špeciálne číslo Geografického časopisu otvára možnosť publikovania (nielen) geografom, sociológom, sociálnym antropológom, ekonómom, politológom, ale aj ďalším odborníkom. Každý článok by mal obsahovať definovaný koncepčný prínos a ponúknuť poznatky relevantné pre prax. Mal by byť podložený spoľahlivými údajmi a analýzou.
Vítané sú originálne výskumy a koncepčné príspevky zamerané (avšak nie obmedzené) na tematické okruhy:
- Geografia vzdelania v kontexte globalizácie a internacionalizácie
- Priestorová dostupnosť a sociálna spravodlivosť v sieti škôl
- Zaškolenosť detí a marginalizované komunity
- Rozhodovacie stratégie výberu školského zariadenia
- Alternatívne vzdelávacie prostredia: príklad vzdelávania v domácom prostredí, dištančného vzdelávania a pod.
- Vplyv urbanizácie, suburbanizácie a rurality na vzdelávacie príležitosti
- Mobilita žiakov a študentov: regióny dochádzky, migrácia za vzdelaním a jej dosahy na regióny
- Vplyv demografických zmien na školstvo a vzdelávacie systémy
- Vzdelávacie politiky a regionálny rozvoj
Pokyny na predkladanie:
Vyzývame vedcov, aby do 5. mája 2025 e-mailom zaslali hosťujúcim editorom abstrakt (do 200 slov). Rozhodnutia o zaslaných abstraktoch budú oznámené do 19. mája 2025. Vybraní autori budú vyzvaní, aby do 31. júla 2025 predložili rukopisy v anglickom jazyku. Všetky príspevky budú podrobené štandardnému recenznému konaniu nezávislých anonymných odborných posudzovateľov. V prípade prejavenia záujmu alebo otázok týkajúcich sa očakávaní a požiadaviek sa neváhajte obrátiť na editorov špeciálneho čísla.
Link na predkladanie rukopisov: https://journals.savba.sk/index.php/geograficky-casopis/announcement/view/28
Editori špeciálneho čísla časopisu:
- František Križan, Univerzita Komenského v Bratislave, Slovenská republika
- Silvie R. Kučerová, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Česká republika
- Janetta Nestorová Dická, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Slovenská republika
- Michala Sládeková Madajová, Geografický ústav SAV, v.v.i., Slovenská republika
Kľúčové termíny:
- Zasielanie abstraktov: do 5. mája 2025
- Zasielanie rukopisov: do 31. júla 2025
- Finálna korektúra a editovanie: december 2025
- Cieľové vydanie: ročník 77, číslo 4 (2025)