Preferencie rodičov pri výbere predškolského zariadenia

Vzdelávanie a starostlivosť v ranom detstve sú popri politickej konceptualizácii vzdelávania (komplex premenných súvisiacich s odbornou prípravou detí a ich rozvojom, s ekonomickými a politickými mechanizmami fungovania systému) priamo ovplyvňované ich aktérmi, deťmi a rodičmi.


Práve na rodičov detí v predprimárnom veku a analýzu ich preferencií pri výbere materskej školy je zameraný článok v kolektíve autorov Križan a kol. (2025), ktorého súčasťou sú aj naše kolegyne Michala Sládeková Madajová a Katarína Rišová.

Preferencie rodičov detí predškolského veku (vzorka 1 013 respondentov) boli hodnotené analýzou viacerých faktorov výberu škôlky, ako je dostupnosť zariadenia, cena, strava, zameranie a aktivity, povesť a odporúčanie. Okrem významu jednotlivých faktorov výberu boli skúmané aj závislosti medzi preferenciami a vybranými demografickými, sociálno-ekonomickými a priestorovými ukazovateľmi segmentácie rodičov. Výsledky ukazujú, že dostupnosť a povesť materskej školy sú najdôležitejšie faktory pre výber zariadenia na umiestnenie dieťaťa (94 % súhlasných odpovedí).

Naopak, menej významným rozhodujúcim faktorom je cena. Ukázalo sa však, že rodičovské preferencie nie sú vo všeobecnosti unifikované. Napríklad cena ako faktor výberu zariadenia bola ako významná vnímaná u rodičov spadajúcich do zraniteľných skupín (dvojčlenné domácnosti, rozvedené páry, rodičia do 30 rokov, nezamestnaní, s nižším mesačným príjmom, žijúci na vidieku). Rodičia z domácností s nižším čistým mesačným príjmom pritom pri výbere materskej školy nekladú takú veľkú dôležitosť faktorom jej zamerania a povesti, oveľa dôležitejšou je pre nich dostupnosť zariadenia. Naopak, dostupnosť materskej školy bola menej dôležitým faktorom pri výbere pre rodičov nad 30 rokov, z mestských častí a domácností s vyšším mesačným príjmom.

Stravu ako dôležitý faktor pri výbere zariadenia označilo 85 % rodičov, avšak signifikantné rozdiely boli preukázané len na základe veku rodičov. Kvalitu poskytovanej stravy v predškolskom zariadení považovali za dôležitú rodičia patriaci prevažne do vekovej kategórie mileniálov.

Na Slovensku 9 z 10 rodičov súhlasí s tvrdením, že zameranie a aktivity v materskej škole sú rozhodujúcim faktormi výberu zariadenia, avšak  štatisticky významné rozdiely sa prejavili iba v prípade odpovedí rodičov segmentovaných podľa čistého mesačného príjmu domácnosti. Platí pritom, že rodičia z domácností s nižším čistým mesačným príjmom nekladú tomuto faktoru takú dôležitosť ako rodičia z domácností s vyšším príjmom.

Významné rozdiely sa preukázali v prípade priestorového ukazovateľa definovaného na základe štatútu obce bydliska rodičov. Rodičia z mesta kladú menší dôraz na dostupnosť ako rozhodujúci faktor výberu zariadenia. Súvislosti možno hľadať nielen v spomínanej väčšej konkurencii predškolských zariadení, ale napríklad aj v zvýšenej mobilite rodičov v mestách. Práve výsledky analýzy asociovanej so štatútom obce bydliska ponúkajú dôležitú spätnú väzbu pre plánovaciu prax. Príspevok rozvíja teoretické poznatky o preferenciách rodičov a ich rozhodovacích stratégiách a zároveň ponúka praktické využitie pre potreby plánovacích aktivít lokálnych autorít.

Ak Vás téma zaujala, celý článok si môžete prečítať v časopise Sociológia – Slovak Sociological Review (IF 2024: 0.4) s názvom Preferencie rodičov pri výbere predškolského zariadenia: výsledky reprezentatívneho prieskumu na Slovensku.


Článok je súčasťou výskumu v rámci projektov:

  • APVV-21-0286 (Jasle a škôlky pre každého? Predškolské vzdelávanie na Slovensku z aspektu priestorovej dostupnosti a sociálnej spravodlivosti)
  • VEGA č. 1/0720/22 (Kultúrny kapitál rodiny a jeho vplyv na školskú úspešnosť detí)
  • VEGA č. 2/0008/2024 (Sociálne a priestorové aspekty dopravného vylúčenia na Slovensku)

Text: Michala Sládeková Madajová | Ilustračný obrázok: timemaster.ae