Náš kolega doc. RNDr. Matej Vojtek, PhD. sa podieľal na tvorbe kapitoly v editovanej knihe vydanej vo vydavateľstve Springer Nature.
V kapitole, ktorá vyšla v knihe s názvom Fourth International Handbook of Globalisation, Education and Policy Research (editor Joseph Zajda), sa autori zamerali na vzdelávanie a vedomosti žiakov základných škôl na Slovensku v oblasti prírodných vied, so špeciálnym zreteľom na geografiu. V úvodnej časti sa kapitola zaoberá výsledkami žiakov v prírodovednej gramotnosti v najnovšom testovaní PISA 2022. V ďalšej časti autori popisujú aktuálnu kurikulárnu reformu na základných školách na Slovensku, so zameraním na prírodovedné predmety. V nadväznosti na to autori analyzujú nový štátny vzdelávací program (ŠVP) v kontexte zmien týkajúcich sa geografie pomocou SWOT analýzy. Snahou nového ŠVP je globalizovať vzdelávanie na základných školách s využitím inovatívnych metód tak, aby sa priblížilo potrebám 21. storočia. V závere kapitoly autori uvádzajú odporúčania na zlepšenie výsledkov žiakov základných škôl, resp. navrhujú zmeny v novom ŠVP týkajúcich sa najmä predmetu geografia.
Kapitola Globalisation, Education, Policy, and Curricula Issues: Globalization of Science Education at Primary Schools in Slovakia With Regard to Geography je publikovaná na webovej stránke vydavateľstva Springer Nature.
Monografia je súčasťou výskumu v rámci projektov:
- KEGA (č. 033UKF-4/2023) s názvom „Implementácia digitálnych technológií do výučby geografie“, ktorého zodpovednou riešiteľkou, a zároveň aj hlavnou autorkou kapitoly, je doc. RNDr. Jana Vojteková, PhD. z Katedry geografie, geoinformatiky a regionálneho rozvoja FPVaI UKF v Nitre
Text: Matej Vojtek | Ilustračný obrázok: eternalcreative (Getty Images/iStockphoto)